Akukon sovitteli elokuvaäänen miksaamot Skattan makasiiniin

Joskus uuden miksaamon akustiikka voi olla hankalan takana. Tämä on tarina suunnittelun työvoitosta.

Meguru film sound Oy:n palveluihin sisältyvät elokuvien äänisuunnittelu, äänitys, elokuvamiksaus, elokuvamusiikki ja äänileikkaus. Megurun miksaamoissa Helsingin Katajanokalla tehdään mittavien kokoillan elokuvien lisäksi myös muunlaisten elokuvien äänitöitä.

Puun ja tiilen välissä

Katajanokan eli Skattan satama-alueelle rakennettiin joukko tiilisiä varastorakennuksia vuoden 1895 asemakaavan mukaisesti.
– Tila oli erittäin haastava eli vanha kaksikerroksinen makasiini, jonka välipohjat olivat puuta. Studiotila sijaitsee ensimmäisessä kerroksessa ja tilassa on tiheästi puupilareita ja palkkeja, kiteyttää rakennus- ja huoneakustiikan asiantuntija Janne Riionheimo.

Toisesta editistä haluttiin mahdollisimman iso, mikä pakotti jättämään yhden tukipilarin selkeästi tilan sisälle. Korkeutta haluttiin myös mahdollisimman paljon, joten kattopalkit piti erikseen äänieristää ja katto rakentaa niiden väliin.
– Saimme hankalaan tilaan kaksi uutta edit-huonetta. Tila on periaatteessa kelluvaksi tehty, mutta jätetty tukipilari ei sitä tietenkään ole. Töitä näissä on tehty ja huomattu, että naapuriin vuotavaa ääntä ei Skattan makasiinissa voi tämän vähäisemmäksi saada, kertoo Megurun äänisuunnittelija Mikael Nyström.

Välipohjan äänieristys ylöspäin oli heikko, mikä Janne Riionheimolle selvisi jo alustavissa mittauksissa.
– Jotta äänieristys ylöspäin olisi riittävän hyvä, tehtiin äänieristysmittaukset myös äänieristysseinien ja -katon rakentamisen jälkeen. Mittausten pohjalta päätettiin miten tilan sisään jäävät palkit ja pilarit eristetään.

Rakennedetaljit makasiinissa olivat niin haastavia, että ensimmäinen puuseppäporukka vetäytyi hommasta vähin äänin.
– Onneksi apuun ehti luottotimpuri Teemu Laitinen ryhmineen. Yhteistyö Teemun kanssa on jatkunut jo 10 vuotta. Koska Teemulla on paljon kokemusta studiorakentamisesta, kaikkea ei tarvitse piirtää loppuun asti. Tässä projektissa se olisikin ollut mahdotonta, koska detaljit oli pakko viimeistellä rakentamisvaiheessa yksi kerrallaan.

Akustisen suunnittelun pohjana olivat Megurun muut tilat. Ison miksaamon ja yhden editin jälkikaiunta-ajat mitattiin ja uusi editti suunniteltiin samankaltaiseksi.
– Megurun äänisuunnittelija Mikael Nyström halusi tilaan korotetun sohvatason, johon mahtuisi hänen vanha sohvansa, jolla oli tunnearvoa. Eri kaiutinmalleja kuunneltiin ja lopulta käyttäjä päätyi Genelecin malliin S360. Asennus suunniteltiin yhdessä Genelecin Ilkka Rissasen kanssa. Kaiuttimet asennettiin valkokankaan taakse piiloon ja etuseinä suunniteltiin kangasvuorauksella tämän mukaisesti.

Lyhyt historia: elokuvasäätiön studiosta Meguruksi

Suomen elokuvasäätiö rakensi Suomen ensimmäisen korkealuokkaisen elokuvaäänistudion vuonna 1985. Studio toimii edelleen samoissa tiloissa. Nykyisin studiotoimintaa pyörittää Meguru film sound Oy.

Elokuvaäänistudion miksaamon akustiikka korjattiin vaativan THX-laatuluokituksen mukaiseksi vuonna 1996. Tämän jälkeen miksaukset kuulostivat teattereissa entistäkin paremmilta edellyttäen, että teatteri täytti saman standardin mukaiset vaatimukset.

Täydellinen perusparannus miksaamolle tehtiin Akukonin Anssi Ruusuvuoren suunnitelmien mukaan vuonna 2002.

Tiloja laajennettiin kolmella uudella äänileikkaamolla vuonna 2010, nekin Akukonin ohjeiden mukaan tehtynä.

Tilaaja/Rakennuttaja Meguru film sound Oy
Projektin aloitus 1. vaihe 2010
2. vaihe 2018
Kohteen käyttöönotto 1. vaihe 2010
2. vaihe 2019
Projektityyppi 1. Kolme elokuvaäänen miksaamoa
2. Kaksi elokuvaäänen miksaamoa
Akukonin tuottamat palvelut Akustiikan suunnittelu
Akukonin tiimi Vastaavat konsultit:
Janne Riionheimo, Henrik Möller ja Anssi Ruusuvuori

Teksti: Jukka Sundholm

Meguru 2

Dolby Atmokseen vuonna 2017 päivitetty Megurun iso miksaamo sai seurakseen kaksi uutta Akukonin hankaliin tiloihin suunnittelemaa äänen edit-huonetta.

Meguru main