G Livelab Tampere - pannuhuoneesta musiikkiklubiksi

Kun Muusikkojen Liitto lähtee itse pyörittämään oman alansa toimintaa, rima asettuu korkealle. Musiikkiklubi G Livelab Tampere osoittaa sen.

Tammerkosken rannalle vuonna 1905 rakennettuun Frenckellin paperitehtaan pannuhuoneeseen avattu G Livelab Tampere on suunniteltu musiikki edellä, esitystekniikkaan, akustiikkaan ja designiin satsaten. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että kyseessä olisi hifistien kattama testitila kultakorville, vaan keikkamesta ja ravintola elämykselliseen kokemukseen 250:lle asiakkaalle.

Akustiikkasuunnittelu heavyrockia ja kuoromusiikkia ajatellen

Frenckellin tehtaan pannuhuone ehti toimia myös kirjaston lehtilukusalina. Yleensä kirjastojen tilat on haluttu mahdollisimman hiljaisiksi. Pannuhuone on myös suojelukohde, mikä on vaikuttanut kohteen akustisen suunnittelun vapauksiin nyt ja aiemmin.

Akukonin akustikko Jaakko Kestilällä oli kuitenkin työssään selkeät sävelet.

– Minulla oli lähtökohtana tehdä mahdollisimman hyvä tila, joka tätä kautta taipuisi kaikkeen raskaimmasta rokista kuoromusiikkiin. Ja olisi hyvä alusta virtuaaliakustiikalle, josta kerrotaan tässä jutussa myöhemmin lisää.

G Livelab Tampereen tila- ja sisustussuunnittelusta vastasi Casagrande Laboratoryn Mirella Peltonen, jonka kanssa Kestilän työ "sujuikin jouhevasti aikaisempien kokemusten siivittämänä".

Edelleen Kestilällä oli tarkoituksena pitää kiinni rakennuksen omasta muotokielestä, esimerkiksi katon muodosta, vaikka se on akustiikan kannalta hankala. Jaakon mukaan tämä onnistui kuitenkin hyvin.

Club it!

Esitystekniikan suunnittelijalle vanha pannuhuone tarjosi sekä haastetta että työn iloa. Akukonin suunnittelema esitystekniikka ei ota kantaa tyyliin: hienovireisestä kamarimusiikista ja kovaäänisestä rockista saadaan parhaat irti.

– Iso kaarikattoinen hallitila asetti haasteita akustiikan, äänentoiston kattavuuden ja äänenpaineen ennakoinnissa. Onneksi tilan mallinnus saatiin jo varhaisessa suunnitteluvaiheessa käyntiin, joka auttoi äänentoiston virittämistä parhaimmilleen, muistelee Akukonin Tapio Ilomäki.

Näkemäkulmien ja kaiutinjärjestelmän kannalta Tampereen tila oli suunnittelijalle helpommin käsiteltävissä kuin vastaava Akukon-työ G Livelab Helsinki.

– Saatiin toiminnallisia etuja ja samalla säästöjä, kun samalle kaiuttimelle voitiin asettaa useita toimintoja: kaiutin toimii surround- tai viivekaiuttimena ja myös sähköakustiikan kaiuttimena.

Äänentoisto perustuu aktiivisiin Genelec-tarkkailukaiuttimiin, joita on kaikkiaan viitisen kymmentä. Kaikki kokoluokat ovat mukana: pääkaiuttimina toimivat Genelecin suurimmat tarkkailukaiuttimet (1236A), pienimmät löytyvät wc-tiloista.

Myös esitysvalaistus oli helpompi suunnitella Tampereen kuin Helsingin G Livelabiin, ja valtaosa salin valoista saatiin esitystekniikan hallinnasta ohjattaviksi.
– Tilassa on enemmän korkeutta, joten valaistukseen ei tarvinnut tehdä merkittäviä kompromisseja esimerkiksi sijoitusten suhteen. Olennaisina suunnittelun lähtökohtina olivat klassisen musiikin tilaisuuksissa valaistuksen äänettömyys ja tv-kuvaa ajatellen valon laatu.

Silmänruokaa korville

Yksyhteen G Livelabin hivelevän audiofiiliksen kanssa käy nautittava interiööri. Siitä vastaa Casagrande Laboratory ja erityisesti sisustusarkkitehti Mirella Peltonen. Kun suunnittelijoiden välillä synkkaa hyvin, myös suunnitteluhuumorille on tilaa.

– Minulla on aina työselityksissä Mirellalle piilotettuna jotakin pinkkiä. Nyt hän sitten teki kepposen ja sisustusarkkitehtina määritteli koko laitehuoneen pinkiksi. Meillä on tässä ehkä maailman ainoa vaaleanpunainen laitehuone, naureskelee Ilomäki.

- Esitystekniikkaurakoitsija Bright Finlandin työpanos oli onnistuneen lopputuloksen kannalta olennainen, toteaa Tapio Ilomäki lopuksi.

Virtuaaliakustiikalla yksi biisi voi erottua kaikesta muusta

"Lokki virtual acoustics system", kertoo Tampereen G Livelabin saitti. Mitä se tarkoittaa?

Kyseessä on sähköakustinen järjestelmä, joka mahdollistaa tilan akustisen vaikutelman muuttamisen mahdollisimman hyvin kuhunkin käyttötarkoitukseen soveltuvaksi. Järjestelmän nimen takana on alun perin Aalto-yliopiston professori Tapio Lokin tutkimusryhmässä kehitetty virtuaaliakustiikan menetelmä. Järjestelmän pääkehittäjät TkT Jukka Pätynen ja TkT Sakari Tervo ovat nykyisin Akukonin palveluksessa. G Livelabissa käytössä oleva akustiikkajärjestelmä on suunniteltu ja viritetty juuri tähän tilaan sopivaksi.

Tampereella G Livelabin Lokki virtual acoustics system menee sinne, minne perinteiset akustiikan keinot eivät yllä. Sillä saadaan huoneakustiikkaa säädettyä ilman tilan materiaaleihin kohdistuvia muutoksia. Akukonin akustikko Jukka Pätysen sanoin: "tiivistunnelmainen klubi saadaan vaivatta laajennettua isoksi saliksi".
- Akustiikkajärjestelmän moottorina toimii viiveverkkoihin perustuva algoritmia. Tampereella soiva 42 kaiuttimen järjestelmä on uniikki ja käsin ympäristöönsä viritettävä. Lähtökohtaisesti tilan pitää itsessään soida tasapainoisesti ja värittymättömästi, jotta virtuaaliakustiikka nivoutuu voivat toimia. Pätynen tähdentää, ettei virtuaaliakustiikka automaattisesti tee huonosta tilasta erinomaista. Tämä asettaa luonnollisesti omat edellytyksensä tilan akustiikan suunnitteluun.

G Livelabissa yksi esitys ei ole sidottu yksiin virtuaaliakustiikan säätöihin. Yksi biisi voi setin aikana erottua kaikesta muusta tai jokin irtiottava nosto saadaan luotua silmänräpäyksessä.

- Vaikka äänen jälkikaiuntaa voidaan lisätä perinteisillä kaikulaitteillakin, G Livelabissa toimiva sähköakustiikka muokkaa nimenomaan tilan sointia ja luonnetta. Tämän johdosta akustiikkajärjestelmä poikkeaa toimintaperiaatteeltaan ja tarkoitukseltaan täysin perinteisistä kaikulaitteista, Pätynen täsmentää.

Livelabin tekniikasta vastaa Tampereella Pasi Ristolainen. Kokeneen lavavelhon työtuntuma on hivenen muuttunut.
- Virtuaaliakustiikka on antanut aivan uuden tavan tehdä keikkoja. Instrumentteja ei aina tarvitse välttämättä lähimikittää ja silti saadaan kuulijalle tarjottua elämys, jota normaalissa musiikkiklubissa ei pysty tarjoamaan. Talon järjestelmät ovat suoraviivaisia sekä loogisia ja olleet yllättävän vaivattomia opetella.

Ristolainen on myös tyytyväinen työpaikkansa äänimaailmaan.
- Alun perin pelkona olivat suuren pannuhuonetilan mukana tulevat ongelmat. Vaikka vanhaa tiiliseinää on jätetty näkyviin, akustoinnilla on jälkikaiunta saatu pienennettyä puoleen sekuntiin, jolloin sointi on paremmin hallinnassa.

Kaupungin omistamalle hyötykäyttöä

G Livelab Tamperetta operoi Livelaboratorio Tampere Oy, jonka omistaa Muusikkojen liitto. Livelaboratorio ei maksa liikevoitostaan omistajalleen osinkoa, vaan voitto käytetään elävän musiikin edistämiseen.

Tampereen kaupunki teetti pitkään asiallista käyttöä vailla olleen tilan peruskorjauksen siten, että kaupunki maksoi talon perusrakenteet ja Livelaboratorio vastasi kaikesta varustelusta ja perusrakentamisen lisäksi tulleesta lisätyöstä.

Katso myös Helsingin G Livelabista kertova referenssijuttumme ja  G Livelab Tampereen verkkosivut, josta löytyy uuden klubin ohjelmistotietoja.

Tilaaja/Rakennuttaja Muusikkojen liitto/ Livelaboratorio Oy
Akukonin tuottamat suunnittelupalvelut AV-järjestelmät ja akustiikka; äänentoisto, esitysvalaistus, näyttämömekaniikka, kaapelointi, kuvatekniikka
Akukonin tiimi Tapio Ilomäki, esitystekniikka
Jaakko Kestilä, akustiikka
Sakari Tervo, virtuaaliakustiikka
Jukka Pätynen, virtuaaliakustiikka
Projekti Tapio Ilomäki, projektipäällikkö
Avattu loppukesästä 2019

Teksti: Jukka Sundholm

G Livelab Tre 1

Vanha teollisuustila on suunnittelun keinoin saatu monikäyttöiseksi. G Livelabia voi myydä kokouksiin, klasariin ja poppivetoihin.

G Livelab Tre 2 main
G Livelab Tre 3

Yy kaa, yy kaa koo. Tsek, tsek. Kuuluuko.

G Livelab Tre 4
G Livelab Tre 5
G Livelab Tre 6

G Livelab muuntautuu niin dj-vetoihin kuin klassiseen musiikkiinkin.