Logomo

Logomo - tiloja äänieristetystä puhelinkopista suureen konserttisaliin

TURKU

Logomo on vanhasta VR:n konepajasta uuteen eloon herätetty kulttuurin ja luovan talouden tapahtumakeskus Turun rautatieaseman välittömässä läheisyydessä. Se käsittää konserttisaleja ja monenlaisia toimitiloja. Logomo on vakiinnuttanut paikkansa konserttien ja tv-taltiointien laadukkaana areenana.

Tunnetuinta Logomoa on loppuvuodesta 2011 valmistunut sähköiselle musiikille suunniteltu konserttisali. Se on ainutlaatuinen kolmesta syystä: katsomo, lastausalue ja keinoakustiikka.

Katsomo liikkuu ilmatyynyillä, minkä avulla konserttisalin kokoa voidaan säätää. Intiimeimmillään konserttisalissa on vajaat 1000, suurimmillaan 3500 paikkaa. Toinen ainutlaatuisuus on lavan takana oleva lastausalue, johon voi ajaa sisään täysperävaunuyhdistelmällä. Kolmantena voi perustellusti hehkuttaa Meyer Soundin Constellation keinoakustiikkaa. Sillä salin akustiikka saadaan sovitettua yhtä hyvin oopperalle kuin rockillekin ilman, että kummankaan ominaisuudet kärsivät.

Salin akustisella suunnittelulla oli erittäin tiukat kriteerit, ennen kuin Meyer Sound edes suostui harkitsemaan keinoakustiikkansa asentamista saliin. Yleensä konserttisali suunnitellaan akustisesti tietyntyyppiseksi saliksi, esimerkiksi kamarimusiikille. Sitten, kun tilassa esitetään muun tyyppistä musiikkia, ollaan tilan armoilla. Logomo-salin ei tähän tarvitse taipua, sillä sen akustiikkaa voidaan muuttaa kymmenillä eri tavoilla. Näistä tärkein on jälkikaiunta-ajan säätäminen 1–2,5 sekunnin välillä.

It's a miracle

Logomon suuren salin soundimahdollisuuksiin vaikuttaa myös katsomon liikuteltava takaseinä. Idean siihen sai Akukonin akustikko-arkkitehti Anssi Ruusuvuori.

– Se syntyi siitä, että epäilin alustavien suunnitelmien monine eri "katsomonappuloineen" olevan liian monimutkainen. Idea tuli osin myös siitä, että katossa oli valmiiksi massiivinen nosturi ja arvelin, että sitä voisi hyödyntää takaseinän ja katsomon liikuttelussa. Pääajatus oli joka tapauksessa saada tilojen säätelystä mahdollisimman joustavaa ja siten taloudellista.

Kun sitten Meyer Soundin John Pellowe astui valmiiseen saliin ja kuuli sen akustiikkaa ensimmäistä kertaa, kommentti kuului "It's a miracle". Häntä olivat sanojensa mukaan aluksi pelottaneet salissa näkyvät runsaat betoni- ja teräspinnat, jotka eivät ihan heti tuoneet mieleen korkealuokkaista konserttisalia. Pellowe on monin tavoin tunnustettu ja palkittu äänialan tietäjä. Parhaiten hänet tunnetaan Luciano Pavarotti and The Three Tenors -kokooonpanon äänitekniikasta vastaavana. Logomon Meyer Sound Constellation maksoi puolitoista miljoonaa euroa.

Teatteri kävi taloksi

Nykyisellään Logomon ydinliiketoimintaa on erilaisten ja erikokoisten tilojen vuokraus. Kuutioita löytyy suuresta salista puhelinkoppiin asti. Logomossa on noin 70 yrityksen toimitilat ja niiden lisäksi parikymmentä taiteilijatyöhuonetta sekä yli kaksikymmentä lyhytaikaisesti vuokrattavaa tapahtuma-, kokous- ja esitystilaa.

Syksyn 2012 jälkeen Logomoon on valmistunut elokuvateatteri sekä kolme monitoimikäyttöön tarkoitettua salia, halli ja kuvausstudio. Kaksi saleista on yhdistettävissä yhdeksi noin 300 katsojaa vetäväksi teatteri- tai konserttitilaksi. Salien käyttösuuntaa ja -tapaa voi muokata vapaasti tarpeen mukaan, koska vain elokuvateatteri-auditoriossa on kiinteä katsomo.

Kaikkien salien ja tilojen välillä on kuva- ja ääniyhteydet. Logomo onkin suunniteltu ja tehty nimenomaan toiminnallisuuden ehdoilla. Lopputuloksena on toimiva ja monikäyttöinen kokonaisuus, jossa näkyy ja soi Akukonin rakennus- ja huoneakustinen suunnittelu. Siitä on osaltaan vastannut insinööri Lauri Vikström.

350-paikkainen Logomo-teatteri on toiminut Turun Kaupunginteatterin päänäyttämönä teatteritalon peruskorjauksen ajan. Akukon suunnitteli teatterin tilapäisen väistötilan monitoimiseksi saliksi, jotta sillä olisi käyttöä myös teatterin pois lähdön jälkeen.

– Tilaa ei siksi akustoitu valmiiksi kovin tukkoon, vaan ajatus oli, että teatteri voi säätää jälkikaiuntaa Molton-kankain käyttöönsä sopivaksi, kunhan saa kaikki AV-laitteensa ja varusteet aluksi sijoitettua paikoilleen, kertoo Anssi Ruusuvuori. Molton on "ääntä imevä" erikoiskangas, jonka molemmat puolet ovat karhennettua puuvillaa.

– Sillä pyrittiin myös pitämään tilan vuokra kohtuullisena. Teatterin toivomuksesta Akukon suunnitteli jälkikäteen seinien rei'itettyjen pintojen taakse akustista vaimennusta. Nämä pinnat oli jätetty alun perin ilman vaimennusta nimenomaan akustista säätelyä varten.

Helppo tulla ja olla

Logomon toimitilakokonaisuus on nimenomaan suunniteltu siten, että kommunikaatio toimii, informaatio liikkuu ja talossa on helppo olla. Akustinen ympäristö on tällaisessa konseptissa yhtä tärkeä kuin visuaalinenkin, oli sitten kyse toimitiloista tai tapahtumatiloista.

– Se, että avarista ja historiallisesta tehdasmiljööstä muistuttavista tiloista syntyi viihtyisiä ja meluttomia ympäristöjä, joissa on helppo keskustella ja kuulla, mitä keskustelukumppani sanoo, on ollut äärimmäisen tärkeää viihtyvyyden kannalta. Ja mikä tärkeintä, akustiset ratkaisut eivät hypi silmille, vaan Logomon miljöö on säilynyt juuri sellaisena, kuin sen haluttiin säilyvän.
Hattua moisen osaamisen edessä nostaa Logomon tapahtumajohtaja Janne Auvinen.

Tilaaja/rakennuttaja Hartela Oy
Projektin aloitus 2011 - 2014
Käyttöönotto 2013
Projektityyppi Käyttötarkoituksen muutos
Arkkitehti Vapaavuori Architects, pääsuunnittelija Pekka Vapaavuori
Akukonin tuottamat palvelut Akustiikan suunnittelu, toiminnallinen suunnittelu
Akukonin tiimi Vastaavat konsultit:
Anssi Ruusuvuori, Janne Auvinen

Muu tiimi:
Janne Riionheimo, Lauri Vikström, Henrik Möller, Sara Vehviläinen
Projektin kokonaisukustannukset 45 milj. ¤

Teksti: Jukka Sundholm

Logomo 01
Logomo 02
Logomo 03